ARBEIDSPROSESSEN
Når du samarbeider med Aakre As om et prosjekt, består arbeidsprosessen av ni faser:
1. Begynnelsen/oppstart
Samarbeidet starter med at du henvender deg til oss. Vi kommer på befaring, og utarbeider et pristilbud.
Pris på befaring avhenger av reiseavstand.
2. Mulighetsstudie
I denne fasen finner vi ut av dine ønsker og behov, som må ses i sammenheng med mulige begrensninger og rammer knyttet til reguleringer, LNF-områder (landbruk-, natur- og friluft) og annen bebyggelse.
Her gjelder timepris.
3. Skisser
Vi utarbeider skisser ut fra rammene som ble satt i mulighetsstudiet, både håndskisser og i 3D*.
Det gjennomføres forhåndskonferanse med kommunen, hvor vi for eksempel finner ut om vi holder oss innenfor rammene, eller om det må søkes om dispensasjon.
Her gjelder timepris.
*Tegningene lages i Archicad og tegnes direkte i 3D. Dette gir deg mulighet til å se hele prosjektet og detaljene i 3D. Det kan også tegnes inn nabobebyggelse for å få et helhetlig inntrykk av miljøet.
4. Tegninger og dokumenter for søknad
I denne fasen lager vi planer for fasader, snitt og situasjonsplan. Vi utarbeider redegjørelse og eventuelt søknad om dispensasjon. Som tillegg kan vi også tilby rendering og tegninger for lys/skygge.
Det gjelder fastpris på tegninger, og timepris på redegjørelse og søknad om dispensasjon.
5. Nabovarsel
Nabovarsel sendes ut til naboer og gjenboere. Disse sendes via Altinn, og mottakerne har da 14 dagers frist på å komme med merknader. Ved merknader må ansvarlig søker gi en kommentar til merknadene før søknaden sendes.
Det gjelder fastpris på utarbeiding av nabovarsel, og timepris på kommentarer til eventuelle merknader.
6. Søknad
Innholdet i denne fasen kommer an på type søknad. Ved små prosjekter sendes «Søknad uten ansvar». Skal det søkes med ansvar, og det er klart hvem som skal utføre jobben, sendes «Søknad i ett trinn». Dersom den ansvarlige skal avgjøres på et senere tidspunkt, sendes «Søknad om rammetillatelse».
Her gjelder fastpris.
7. Behandling hos kommunen
Dersom prosjektet ligger innenfor rammene, er behandlingstiden 3 uker. Dersom det søkes om dispensasjon, er behandlingstiden 12 uker. Noen kommuner kan imidlertid operere med andre tidsrammer. Kommunens gebyrer er ikke inkludert i arkitekthonoraret.
8. Etter godkjenning
Ved en rammesøknad skal det før oppstart sendes søknad om igangsetting. Behandlingstid er maks 3 uker.
Om nødvendig utarbeider vi arbeidstegninger og detaljtegninger for prosjektet.
Oppfølging av prosjektet gjennom hele byggeprosessen.
Pris etter avtale/timepris.
9. Ferdigattest
I denne siste fasen sendes det søknad om ferdigattest med samsvarserklæring fra utførende.
Her gjelder fastpris.